Friday, April 26, 2013

Terhegeh.. surat & tabligh



Bismilahirahmanirrahim..



Pagi Jumaat yang indah.. aku bersyukur dengan laluan kehidupan ku begini.. Alhamdulillah..

Ape ke hey nyer.. pagi2 jiwang2 ni.. emm..
pagi tadi macam biasa aku drive ke opis.. sblm tu pi ke Annexe hantar dokumen Fccas.. almaklumlah kat KL takde office boy.. so nak tak nak.. kojernyer pun rela dan ikhlas arr utk ke sana dan ke mari.. but i'm hepy.. yang penting perlu jujur dan ikhlas.. jangan ngulor udah ler.. huhu..

Sambil2  melayan zikir2 & selawat di pagi hari.. terdetik dan terfikir plak masa zaman remaja dolu2.. emm.. nakal juga aku ni.. tapi macam biase control ayu..cewah..cewah..

dolu2 aku slalu terhegeh-hegeh kat orang. sajer2 pun.. nak jalin ukhwah.. nak tambah sahabat..tak kira laki mahupun pompuan.( masih menjaga batas2 pergaulan..)


Zaman dolu2 nak tipon pun payah.. so kami hanya berutus surat.. best.. mmg best.. kebanyakan kawan2ku smuanyer belajar. hihi.. mmg kusyuk membaca surat2 diorg.. ada pun begitu, bila dah kawan melalui surat.. ada juga yang aku dah tersuka.. hihi.. tapi sampai ke sudah tak kesampaian..berkawan semenjak bersekolah lagi..tapi bila dapat tau yang dia dah ada kawan, so aku mengundurkan diri. macam biase tak moh fikir utk berkawan serius lagi... masa tu arr.. 
Andai kata sebaliknya kan payah.. so better biase2 jer. lagi pun aku mmg pemalu.. :) auuw.. (allo! masa tu ek!..hihi..)

Suatu ketika selepas itu, kawan2 dah makin mendiamkan diri.. aku pun makin sibuk ngan kelas dan kojer.. tambahan plak bila dah dok Shah Alam.. dan hidup secara nomad (pindah randah arr ).. so dah tak dapat nak tulis surat... so sad. Apa lagi zaman tu masing2 dah beralih ke zaman IT.. so dah tak brape pandang.. surat2 ni..smuanyer di hujung jari.

Kat Shah Alam masa tu dah ada kawan.. jeng3x.. tu pun kawan rumah yg kenekan.. haha.. tapi biase2 jer.. sebab dia dok bz ngan tabligh.. tapi kat opis plak slalu kena kacau ngan senior2.. sungguuh.. mmg nak lari.. masa tu aku merindui temanku yang slalu mengirimkan surat.. emm.. pun dah sepi. Bila hidup tak tentu.. jiwa pun jadi kacau :(

Nak jadi citer, aku berpindah rumah ke Seksyen 7.. masa tu bercita-cita nak akhiri zaman bujang ngan temanku ini.. malas nak kawan ala2 PJJ.. tapi aku terima panggilan yang beliau akan keluar bermujahidah.. emm.. katanyer kita tak payah berkawan.. kalo ada jodoh ader arr.. kalo tak.. terimalah qada' dan qadar dari Nya..


Yea.. memang aku redha.. tapi masa tu rasa macam nak gilo2.. sebenarnya aku berkawan dan membataskan  adab2 pergaulanku dengan sesape sajer.. kalo pun kawan 'surat'.. tak pernah juga nak kluar2 ni.. sungguh aku takut dosa. Segala apa yang aku fikir.. aku akan fikir agama dan keluarga..

Pertemuan dengan suamiku menutup segala kesah ‘surat’ dan ‘tabligh’..kawanku Ronaziah yang mempertemukan kami berdua.

Walaupun banyak kesah di dalam kesah.. tapi akhirnya kami berkahwin.. maka dengan itu.. bermulalah kesah baru bermula..berdua lebih baik..
Buang dosa dan kumpul pahala.InsyaAllah.Bersama2lah kita berusaha ke arah kebaikan “

Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Terima kasih suamiku Wan Fadley kerana menerimaku seadanya..

Semua orang akan melalui proses yang sama tapi mungkin lain kesah kehidupannya. Sesungguhnya jodoh, ajal, pertemuan mahupun perpisahan adalah ketentuan dariNya. Yakinlah.

k nak p window shopping jap kat jalan TAR..hehe,,k cau cing cau.. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...