Tuesday, July 20, 2010

~Rumahtangga ~

Dalam melayari bahtera rumah tangga, sebagai manusia kita tak terlepas dari melakukan kesilapan. Mahligai yang dibina hasil dari kasih sayang semata-mata tidak cukup untuk meyakinkan bahtera yang dilayari tidak dilambung ombak. Ilmu yang ada pun tak cukup andai kata tiada persefahaman antara ahli keluarga.


Bercerita pasal rumahtangga, sebenarnya aku bahagia dengan keluargaku sekarang.. Alhamdulillah, cukup bahagia. Punya suami, anak2 & keluarga yang benar2 memahami. Jika orang luar berkata itu & ini & cuba bertanya itu & ini.. aku hanya tersenyum. Pernah juga terfikir akan akibat memceritakan keaiban keluargaku pada orang.. betapa ceteknya ilmu kekeluargaan pada diriku. Seharusnya hal rumahtangga tak boleh dibawa bincang dengan orang luar.. apalah cheyah ni kan.. aku la tu..



Hari ni dapat info dari seorang temanku akan kisah sahabat kami yang sedang berantakan dengan suaminya. Doaku moga2nya ia kembali tenang.. walaupun tak setenang air dikolam, namun hatimu tak lagi bergelora.. yes! Dari jauh, moga2 kisah itu tak berlarutan. Sudah menjadi resam suami isteri untuk saling melengkapi.. ku punya kurang ku punya kelebihan, begitu juga dgnnya. terima sedanya. Paling seronok, apabila dapat menunaikan ibadah solat bersama. Perkara begini yang sedang kami praktikkan dirumah.Harap2 berkekalan hendaknya.



Aku tahu apa yang aku lalui ini tak semua orang melaluinya. Apa yang telah terjadi, telah pun tertulis sejak azali lagi. Kata kawanku, "kita semua telahpun melalui satu kontrak hidup sewaktu azali lagi. Semuanya telah tertulis.'"







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...