Monday, May 6, 2013

kesah ngundi



"SENYUM boleh menyelesaikan banyak masaalah.
DIAM pula boleh menghindarkan diri dari banyak masaalah.
Banyakkan senyum dan banyakkan diam."
-Ustazah Siti Nor Bahyah -




Assalamualaikum..
Dalam riuh rendah kita menjadi penganalisis tidak bertauliah..huhu..memang ramai yang tak suka.. aku pun antara orang yang jelik dengan politik negara..nak pilihanraya pun banyak yang ntah ape2 jer ngan diorang ni.



Sebagai orang muda.. ( mudakah?.. bolehlah..) dalam kategori yang baru nak undi.. tentunya teruja.. melompat-lompat nak p ngundi ( dlm hati arr.. ).. nak pergi mengundi bukanlah saje2.. kena jugak buat research yea arr selidik mana2 yang perlu.. mesti ada pendirian..niat kerana Allah.. bukannya kesah dunia semata-mata.Tahukah kamu di sana nanti kita akan di tanya amalannya..Alhamdulillah untuk pertama kalinya.. aku dan suami mengundi di Bangi..senang citer.. tak payah dok lari2 atas keter nak balik Terengganu mahupun Perak..


Sebagai orang kira2.. pelik bin ajaib pun ada.. awatnyer SPR tak buat checklist.. kertas undi (kotak arr )apa yang di hantar dari tempat ngundi.. patutnya sama arr yang di terima.di tempat mengira undi. ape ke heynyer kira yang di terima jer.. emm.. macam tak kena jer.. Itu adalah amanah dari masyarakat setempat.. ini siap ada yang tak sampai.. so sepatutnya pegawai yang berkenaan disoal siasat arr.. jangan kira nak peti undi sahaja.. emm.. tapi tu arr nak buat mcm mana.. satu Malaya kecoh..harap sangat selepas ini btul2 telus....
  

Pasal bangla ke.. myamar, Indon atau Pakistan ni.. susah juga.. btul2 sayu bila ada pihak menggunakan mereka sebagai 'pengundi hantu'.. 
Aku ni bukanlah penyokong mana2 parti..tapi aku suka kebenaran..


Now ~ kesah orang cina plak.. emm.. ni satu hal lagi.. jujurnya aku bersimpati dengan diorang..emm seperti kita, diorang layak untuk mengundi.. suka hati dioranglah nak undi mane.. tak sewajarnya Dato' Seri Najib berkata demikian.. kan negara demokrasi.. :)
Ini kalilah.. atau pun  1Malaysia semuanya untuk rakyat Malaysia.. kan.. peace!


kk.. nak sambung kojer.. tak baik curi tulang..rezeki Allah bagi.. maka carilah dengan sempurna.. Aamiin..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...