Monday, July 25, 2011

~ HIdup adalah Anugerah ~


Salam smua.. Dah masuk minggu ke-2, kita naik komuter & Star LRT utk ke tempat kerja. Macam best jer.. kalo bawa keter, tentunya tak bleh nak berehat.. fokus..fokus.. pada memanduan... namun kalo bawa train.. eek.. silap. kalo naik train.. nak tido2 pun leh.. wah! ini sudah baik..

Namun pagi ni, kita naik train terasa sayu ajer.. btul2 sayu.

Begini citernya. "Aku naik Star LRT dari BTS menghala ke Masjid Jamek. Ada lebih kurang 5 laluan yang perlu dilalui. Sampai di Station Bandar Tun Razak kelihatan ada seorang anak kecil yang berumur 10 tahun teresak-esak sambil dipimpin oleh ibunya menaiki train kami. Ketika dalam train, beliau menjerit-jerit seakan-akan hilang punca. Aku yang sebelum ini hanya pandang sepintas lalu sahaja. Namun oleh kerana jeritan kian kuat, terus mata ku fokus padanya... alahai, anak kecil ini buta rupanya.. syahdu plak aku melihat dirinya.

Maknya pula sedaya upaya memujuknya.. beliau yang sebelum ini berdiri, segera dibantu oleh amoi yang duduk disebelahnya.. baguslah. Masih ada lagi orang yang perihatin dizaman moden ni. Aku? masih lagi berdiri...namun tetiba sahaja pening.. so trusku kluarkan 'minyak cap kapak'. Tiba- tiba si kecil tu bersuara. "Mama..mama.. bau apa ni? Busuklah. Lantas maknya menjawab." Kakak tu sakit kepala. Dia letakkan ubat dikepalanya." Si kecil hanya memandang ke kiri dan ke kanan. Mungkin beliau mencari di mana ku berada..

Sampai di stesen Masjid Jamek, sebelum aku turun, sempatlah aku bersalaman dan menghulurkan sejumlah wang kepada makcik tu. Ntahlah..tingginya kesabaran makcik tu dalam melayan karenah 'anak istimewa' ini. Moga2 beliau diberikan kekuatan untuk menempuh hari-hari yang bakal datang. Untukku ~ memang berasa sayu, sedih pun ada... lumrahnya alam. kehidupan yang silih berganti.. adakala senang & susah diharungi.

Bagi kita yang sempurna fizikal belum tentu kita sempurna mindanya ! waalahu'alam..

2 comments:

Angah said...

berat mata memandang, berat lagi bahu makcik tu, hariah...menanggung beban...

Unknown said...

Akak,
begitulah kehidupan.
hati kecil merasakan susahnya melalui kehidupan,tapi rupanya susah lagi kehidupan orang lain.
Sesekali berhadapan dgn masyarakat, bagus.. Terapi minda.. ubati hati..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...